Jak naučit dítě mluvit

Jak naučit dítě mluvit – jak ho motivovat, když dvouleté dítě nemluví?

První slova vašeho dítěte jsou často příslibem, že se brzy dočkáte nekonečného „džavotání“. Někdy je však na tento okamžik třeba počkat. Dělá vám starosti, že vaše dítě ještě neřeklo ani slovo a jeho vrstevníci už budují slovní zásobu? Takový postoj rodičů není ideální, protože rozvoj řeči je něco podobného, jako chození nebo učení se na nočník. Zpoždění řeči u dětí nemusí automaticky znamenat problém, prostě má vaše dítě pomalejší tempo. Důležitá je trpělivost a také snaha motivovat vaše dítě k mluvení. Jak motivovat dítě k mluvení? Co dělat, když dítě nechce mluvit? A kdy má začít dítě mluvit?

Publikováno: 20.11.2023
Aktualizované: 20.11.2023
Obsah článku:

Na úvod vás uklidníme, že pokud vaše 2leté dítě nemluví podle představ, nemusí to okamžitě znamenat žádnou závažnou poruchu. To, jak má mluvit 2leté dítě, nelze přesně definovat žádnou normou či tabulkou. Existují obecné milníky, které do jisté míry určují, jak by měl probíhat vývoj dětské řeči. Rozhodně se však netřeba bát toho, pokud se některé z projevů zpozdí. Mluvenou řeč děťátko poslouchá už od okamžiku, kdy přišlo na svět. Už kolem 2. měsíce dokážete pozornost novorozence zaujmout mluvením a komentováním situací a úkonů, které s miminkem děláte. A kdy má začít dítě mluvit? Jak naučit 2leté dítě mluvit, když nejeví zájem?

Kdy dítě začne mluvit?

Od dítěte určitě není třeba mít přehnané očekávání a tlačit na něj, aby začalo mluvit, jen proto, že ostatní děti už řeční. Všechno má svůj čas. To, kdy dítě začne mluvit, ovlivňuje řadu dalších faktorů. Počítejte s tím, že u každého dítěte přijde první slovo jindy a stejně tak i samotný vývoj řeči může probíhat úplně jinak, protože každé dítě je individualita. Mezi 9. až 12. měsícem se očekává, že dítě vysloví své první slovo. Každý by si přál, aby to bylo „ma-ma“ nebo „ta-ta“, ale rádi budete i za „ ham-ham “, „tam-tam“ nebo jiné zkomolené formulace. Zajímavostí je, že nelze přesně říci, kdy dítě k daným slovům přiřadí i smysl.

Během 12. až 18. měsíce by dítě mělo budovat svou první slovní zásobu kolem 40 až 50 slov, jejichž významu by postupně mělo začít i rozumět. Například gesty ukáže na daný předmět nebo slovo použije k tomu, aby si daný předmět dotazovalo. Děti mají v tomto období tendenci napodobovat rodiče. V této době vývoje se dítě podle Marie Montessori stává „houbou“ a začíná více či méně vnímat určité podněty, komunikaci kolem sebe a postupně obohacuje svou slovní zásobu. Připravte se na fáze, při kterých dítě za pár dní řekne 10 nových slov, ale pak delší dobu nepřidá žádné.

Postupně v rozmezí 18.–24. měsíce začínají děti spojovat slova, nelze ještě mluvit o větách, ale dítě spojuje slova, jejichž významu by mělo rozumět, „máma tam, havo hav, tata dej,“ a jiná krátká slovní spojení. Slovní zásoba by už měla mít kolem 100 slov, kterým by mělo dítě i rozumět. Pokud má dítě toto zvládnuté, je zde předpoklad, že v dalším období už nedojde k určitým blokům či komplikacím, které by způsobily, že dítě nebude mluvit. Opět platí, že je to velmi individuální.

V období od 24.30. měsíce se slovní zásoba rozšiřuje na 300 a více slov, dítě používá věty, začíná skloňovat podstatná jména, používá předložky, zájmena, dokáže klást otázky a chápe, kdy mluví v minulosti či v budoucnosti. Při prvních větách je normální, nemají-li zcela gramatickou podobu a dítě používá různé pády či časy. Ve věku 30–36 měsíců již přicházejí na řadu souvětí, spojky a slovní zásoba by měla mít alespoň 600 až 1 000 slov. Je normální, pokud časování či slovosled vět není úplně správný. Dítě může začít mluvit víc, ale chyby jsou přirozené. Batole má motivaci mluvit a dožadovat se řečových projevů pozornosti.

Kdy dítě začne mluvit?

Rady, jak naučit dítě mluvit

Postupů a metod, jak naučit dítě mluvit, je i na internetu velké množství, což však bude platit na vašeho prcka, vám neřekne zaručeně nikdo. Zkusit můžete různé způsoby, protože čím více podnětů dítěti nabídnete, tím dříve se můžete dočkat prvních hlásek, slov, vět a souvětí. Zde je několik doporučení, která vám pomohou při rozvoji řečových dovedností dítěte.

Mluvte, ukazujte a napodobujte

Iniciativa ze strany rodičů je velmi důležitá. Když dítěti něco říkáte, udržujte s ním oční kontakt, snažte se ho zaujmout, ukazujte mu předměty, napodobujte zvířecí zvuky a komunikujte s ním tak často, jak se dá. Zpívejte, učte se rýmovačky nebo básničky. Ideální je, pokud si s dítětem vytvoříte určitý rituál, klidně při čtení nebo při večerním koupání. I když mohou být první pokusy o komunikaci jen nesmyslné shluky písmen a slabik, motivujte dítě, přikyvujte a podpořte ho v jeho komunikaci, i když nerozumíte.

Komentujte, co vidíte a děláte

Chcete, aby dítě bylo „ukecané“? Musíte takoví být i vy. Dítě se učí, když vás poslouchá, nová slovíčka se na něj mohou nalepit i tehdy, budete-li místy i nepřirozeně věci komentovat. Pokud po cestě projede auto, zahrajte si na sportovního komentátora a popisujte dítěti celou situaci detailně, že zelené auto právě projelo po silnici, auto je zelené, auto dělá „brm-brm“ a tak dále. Budete se opakovat, ale dítě časem bude přesně vědět, co je zelené a co dělá „brm-brm“. Toto můžete dělat při každé činnosti spolu s dítětem, při koupání, krmení, stejně jako když dítě učíte na nočník a opakujete mu, že plenky jsou již minulostí a na „kaki a ciki“ je zde již nočník.

Jak naučit dítě mluvit – komentujte, co vidíte a děláte

Opakování je matkou moudrosti, ale s mírou

Pojmenovávejte věci kolem sebe, opakujte se, klidně popište barvu předmětu, což dělá, že míč skáče, stojí nebo letí. Ukazujte na daný předmět, aby si jej dítě zafixovalo i vizuálně. Nevadí, pokud dítě slovo nezopakuje, o den či dva ho možná přesně pojmenuje a vy budete mile překvapeni. Netřeba to však přehánět. Opakování stejného slova dítě může začít nudit a opakování za účelem, aby slovo po vás zopakovalo, může dítě spíše odradit. Mluvte s dítětem hlavně o tom, co u něj vzbuzuje zájem. Všeho tedy s mírou.

Používejte krátké věty a podstatná jména

Na dítě je třeba jít jednoduše, mluvte velmi stroze a stručně. Používejte krátké věty a vše pojmenovávejte co nejvíce srozumitelně. Zpočátku se vyhýbejte spojkám a předložkám, nepoužívejte souvětí ani rozsáhlá vysvětlení, dítě se bude jen nemo dívat. Co můžete pojmenovat podstatným jménem, pojmenujte.

Správně vyslovujte a žádné šišlání

Pokud vás trápí to, jak naučit 3leté dítě mluvit správně, protože věci vyslovuje špatně, zamyslete se nad tím zda neděláte chybu i vy. Rodiče mají často sklon povídat si s dítětem příliš mile a hravě. Je to normální, svou roztomilostí k tomu děťátko svádí. S dítětem si povídejte tak, abyste řádně artikulovali a nedeformovali řeč, kterou má později plynule mluvit. Dítě totiž vše napodobuje a rozhodně nechcete, aby se šišlání na dítě přeneslo. Mluvte pomalu, srozumitelně a bez přehnaného akcentu. Pokládejte důraz na důležitá slova, projev rodiče má být kultivovaný, ale také poutavý.

Jak naučit dítě mluvit – správně vyslovujte a žádné šišlání

Pozor na přehnané zdrobněliny a citoslovce

Podobně jako v předchozím případě, pokud chcete dítě naučit mluvit, nepoužívejte příliš zdrobnělin ani citoslovec, pokud to není nutné. Klidně napodobte zvuky zvířat. Chcete-li zdůraznit, že je něco maličkého, můžete použít zdrobnělinu, ale určitě nevyužívejte tento nástroj k vysvětlování významu běžných věcí. Pokud je jednou jahoda jahodou, nemusí být jahůdkou a jablko jablíčkem. Vývinu řeči tímto způsobem nijak nepomůžete.

Jak motivovat dítě k mluvení?

Co dělat, když dítě nechce mluvit? Základem je motivace. Pro některé rodiče je záhadou, jak rozvázat dítěti jazyk. Často se totiž stává, že dítě mnohá slova už ovládá, zopakuje je, ale při mluvení je nepoužívá. Také se může stát, že dítě nejeví o mluvení a komunikaci zájem. Za každých okolností je třeba u dítěte vyvolat motivací potřebný zájem o komunikaci.

Vizuální vnímání

Mnohé významné výzkumy poukázaly na to, že mezi prvními slovy a předměty, které dítě vidí, je silný vztah. Vědecké výzkumy jasně prokázaly, že děti vizuálním vnímáním – graficky, dokážou k jednotlivým předmětům přiřadit slova. Vizuální vnímání objektů tak má velký vliv na začátek vyprávění. Pokud si tedy dítě hraje s míčem, poukazujte na daný předmět, pojmenujte ho, zopakujte „míč hop, modrý míč, míč letí, míč bum“, aby dítě dokázalo danému předmětu přiřadit slovo. I takovýmto způsobem můžete dítě motivovat k mluvení.

Vizuální vnímání

Čtení obrázkových knih

Na rozvoj, nejen řečových dovedností, skvěle poslouží obrázkové knihy. Pravidelné čtení se může stát rituálem a poukazování na vše, co se na obrázcích v knize nachází, je skvělým motivačním nástrojem. Zvířátka či předměty na obrázcích bude chtít dítě pojmenovávat samo a ještě před spaním si oblíbenou knihu donese do postele. V moderní době 21. století si také můžete prohlížet obrázky na tabletu nebo na mobilu, což může některé ratolesti zaujmout ještě více. Klasické knize však dejte přednost. Pokud máte pocit, že čtení knihy dítě nezajímá, zkuste knihu vyměnit a najít něco takového, co dítě skutečně zajímá – zvířátka, dopravní prostředky, geometrické útvary atp.

Společenské hry

Skvělou volbou pro rozvoj řeči jsou i společenské hry pro děti. Takové hry naleznete v hračkářstvích, přičemž jsou určeny již pro děti od 1 roku. Děti takové hry motivují k tomu, aby danou věc pojmenovaly a v případě společenských her od 3 či 4 let je vybízejí k vyprávění příběhů. Takové hry jsou speciálně zaměřeny na rozvoj řečových dovedností a logického myšlení. Zvolit je však zapotřebí přiměřenou úroveň náročnosti společenské hry.

Hry na role

Hravou formou můžete u dítěte vzbudit zájem o mluvení i tehdy, pokud si zahrajete na skutečné role. Kuchař a zákazník, doktor a pacient, opravář, hasič – stačí potřebné rekvizity a kreativita nahradí mechanické opakování slov. Dítě při hrách na role nejen využívá slovní zásobu, kterou má, ale také se učí nová slova. Reaguje na podněty, které přicházejí z druhé strany. Tatínkové by se rozhodně neměli bát pít čaj z růžového šálku se svou dcerou a maminky si někdy budou muset zahrát na ochutnávačky, protože jejich syn právě navařil unikátní recept.

Velmi motivující je i natáčení dítěte na kameru. Děti se rády předvádějí a budou-li středem pozornosti, rády ukáží svůj talent. Naučte se s nimi básničku nebo rýmovačku a dovolte jim předvést se. Ptejte se dětí jako v nějakém televizním pořadu, nechte je reagovat a pak jim to pusťte. Možná se jim to zalíbí a jazyk se rázem rozváže.

Hra na role

Dítě nekritizujte, ale chvalte

Slova, která dítě používá k pojmenování předmětů nebo činností, jsou pro něj těmi jedinými správnými, zatím. Možná tato slova nejsou správná pro vás, ale pokud je aktuální auto v dětském slovníku „ado“, je to tak, nekárejte ho, nekřičte a neopravujte ho. Víte, že myslí auto, a to je důležité. Klidně mu řekněte: „Ano, tohle je auto“, použijte správný tvar slova. No není nutné dítěti to přízvukovat, opravovat ho a už vůbec ne nutit ho vyslovit správný tvar slova. Tímto způsobem přirozeně zabráníte vývoji jeho řeči a odradíte jej. Pochvalou naopak dosáhnete více. Oceňte jeho snahu mluvit i přesto, že dělá chyby.

Kdy může být zpožděné mluvení problém?

Existují určité varovné signály, které jsou příznakem toho, že vývoj řeči u dítěte neprobíhá tak, jak by měl. Nejlepší je obrátit se v takovém případě na odborníka, pediatra, logopeda, audiologa či dětského psychologa. Tito odborníci přesně vede posoudit, v jakém stavu je úroveň verbální a neverbální komunikace vašeho dítěte. Za problémy s řečí totiž nemusí být jen do jisté míry přirozená zpoždění, ale klidně i jiná onemocnění (autismus, logopedické problémy, poruchy řeči a jazyka, psychický vývoj a jiné). Na problémy ve vývoji řeči vás mohou upozornit následující faktory:

  • Dítě přestalo používat slova, která dosud používalo.
  • Kolem 12. až 18. měsíce nepoužívá gesta a netvoří slovní spojení.
  • Do věku 18 měsíců dítě nezvětšilo svoji slovní zásobu a drží se jen na úrovni cca 10 slov.
  • Dítě nejeví kolem 2 let zájem o komunikaci.
  • 3leté dítě má nejasnou řeč, nerozumí významu slov, nevyužívá souvětí ani věty a nedokáže pojmenovat známé předměty.
  • Pozorujete u dítěte zajíkání, výrazné šišlání nebo jiné vady řeči .

Faktory, které ovlivňují vývoj řeči, mohou být také dědičné ze strany matky nebo otce. Některé děti, které se rychle naučí chodit, lézt, mohou řečové pokroky dosahovat pomaleji. Vývin řeči může být pomalejší i u dětí, které se narodily předčasně nebo s podváhou či anemické. Projevit se mohou předchozí onemocnění a zdravotní problémy, které mohly rozvoj řeči a jazyka zpomalit. I takové věci jako rýma nebo chybějící zuby mohou zapříčinit chyby v řečovém projevu. Téměř vždy jde při chybách nebo zpoždění řeči o kombinaci více faktorů.

Opožděné mluvení

Zkušenosti

Několik maminek se setkalo s tím, že jejich dítě mělo vlastní slovník v poměrně pokročilém věku (2-3 roky) a pak se rozpovídalo. Samozřejmě je nutné pravidelné čtení knížek, používání říkanek či komentování všeho kolem. Doporučují se poradit s pediatrem, zda dítě nemá nějaký problém (oslabený sluch nebo zrak apod.). Je to individuální u každého dítěte, jedno dokátě plynule mluvit již ve 2 letech, jiné ve stejném věku toho moc nenamluví.

Jak naučit dítě mluvit zkušenosti Modrykonik

Jak naučit dítě mluvit diskuse Modrykonik
Zdroj: Modrykonik.cz

Nejčastější otázky – FAQ

Procházíte si obdobím, kdy očekáváte první slova od vašeho miminka? Máte problém s tím, že vaše 4leté dítě nemluví a nedaří se vám rozvázat mu jazyk? V našem článku se dočtete vše podstatné o tom, jak naučit dítě mluvit a také o tom, co může vývoj řeči u dítěte ovlivňovat. V rámci diskuse pod článkem přivítáme názory ostatních maminek a tatínků. Budeme rádi za vaše zkušenosti, rady, doporučení a tipy, které mohou pomoci i ostatním rodičům.

Obecně se očekává, že dítě začne při mluvení používat souvětí kolem 30.–36. měsíce. V tomto období by už mělo mít širší slovní zásobu, chápat by mělo jednotlivá slova i spojování vět a souvětí.

Doporučujeme obrátit se na pediatra, logopeda nebo dětského psychologa. Ve věku 5 let by už dítě mělo ovládat dostatečnou slovní zásobu, mluvit ve větách i souvětích a rozumět významu slov. V závislosti na povaze děťátka, komunikace nemusí být iniciativní (extrovertní), ale dítě by mělo být schopno aktivně komunikovat s rodiči i vrstevníky. Pokud dítě špatně mluví, objevují se vady řeči nebo je interakce směrem k ostatním dětem velmi nízká, dětský psycholog či pediatr jsou vhodným řešením.

Využít můžete různé prostředky a metody, které vám umožní rozvázat dítěti jazyk. Nejúčinnější způsoby, jak motivovat dítě k mluvení, jsou například hry na role, společenské hry, čtení obrázkových knih nebo vizuální ukazování a znázorňování předmětů.


Pridať komentár

 

Další články z kategorie Děti

Vaše hodnocení:
(91.8%)